Miniblog: Vlam



Drukte in je hoofd. Een brein dat altijd overuren draait. Gedachten die razen, overheersen en onophoudelijk de felbegeerde stilte doorbreken. Het is vermoeiend. 

Vanzelfsprekend staat het denkproces bij niemand stil, maar mensen met autisme hebben er nauwelijks tot geen controle over. Gedachten lijken buitenlichamelijk zelfstandig te functioneren, waardoor zij deze willoos vanaf een onoverbrugbare zijlijn moeten aanhoren. 

De vele prikkels, informatie en indrukken van buitenaf op auditief, visueel, kinesthetisch en olfactorisch gebied worden ongestructureerd opgeslagen. Het filteren, categoriseren en interpreteren gebeurt niet automatisch en kost aanzienlijk meer tijd. 

Een groot deel van de binnenkomende informatie wordt vertraagd verwerkt. Dit proces schiet uit de startblokken op momenten dat je rust probeert te nemen. Ineens dringen de betekenis, het bijbehorende gevoel en de mogelijke consequenties van iets dat eerder gezegd of gebeurd is tot je door. Daarnaast besef je wat er allemaal nog moet en staat te gebeuren. Alle onverwerkte info en gebeurtenissen stevenen op je af, gecirkeld in een vicieuze sneltreinvaart. 

Overdag is er - mogelijk - afleiding, maar 's nachts ben je volledig overgeleverd aan je gedachten. Het slaappatroon van veel ASS'ers is dan ook dramatisch te noemen. Het slaapgebrek wat NT'ers ervaren tijdens stress, is bij de meerderheid onder autisten normaal. 

Slaapmiddelen of andere (alternatieve) medicatie zijn vaak niet opgewassen tegen de competitieve inborst van onze gedachtestroom. We hebben moeite met inslapen, doorslapen, of allebei. Lichamelijk zijn we doodop, maar ons hoofd gunt ons de rust niet waar we zo naar snakken. 

Zelf ben ik een slechte doorslaper. Ik slaap in, word binnen twee uur wakker en zie vervolgens elk uur op de klok. Tot op heden heb ik geen enkel werkend hulpmiddel gevonden. Gemiddeld 'slaap' ik drie uurtjes. Bij stress misschien een uur. 

De nacht en ik; een haat-liefdeverhouding waar ik dagelijks tegen opzie. Ik lig wakker, lijdzaam luisterend naar de chaotische monoloog in mijn hoofd die alles van commentaar voorziet. Slapen is slechts een definitie...

Tekst: AutiBox
Illustratie: Thiago Bianchini 



Reacties